„Джаз форум Стара Загора” е първото по рода си музикално фестивално събитие в България, което наложи като една от съпътстващите си програми станалата вече традиционна кинолектория. Съобразена с тематиката на фестивала, лекторията борави с аудиовизуален материал, който в рамките на три предфестивални дни въвежда зрителите в това, което ще се случи по време на същинската част от Джаз форума. Нейна основна цел е през призмата на историческото филмово наследство да насочи интереса на аудиторията както към темата на всеки един фест, така и към възприемането на джаз музиката в цялост.
Тазгодишната тема на „Джаз форум Стара Загора” – „Красотата в музиката” – дава доста широк обхват за реализацията на кинолекторията. Да започнем с това, че по замисъл и като програма настоящият фестивал е структуриран около ролята на жените в джаз музиката. Истина е, че тази роля остава почти невидима по протежение на цялата история на джаза, но този факт никак не прави дамското присъствие по-малко интригуващо, още повече пък в периметрите на жанр, считан изцяло за „територия” на мъжете.
През 1981 телевизионната и видеокомпания ABS продуцира два тридесетминутни филма с общо заглавие „ЖЕНИТЕ В ДЖАЗА” . Първата от лентите е посветена на инструменталните изпълнителки, а втората – на вокалните майсторки. Водещи на двата филма съответно са пианистката Мариан МакПартланд и певицата Кармен МакРей. С увлекателен език и с много познания МакПартланд и МакРей представят на аудиторията дейността на актуални за онова време имена от дамската сцена и на останали малко по-далеч в историята на класическия джаз жени – известни и не толкова известни. Благодарение на съпоставителния анализ на специално заснети за филма изпълнения и на архивни кадри от 40-те и 50-те години на миналия век двата филма ни правят съпричастни с творци от женски пол, дръзвали да извадят на показ „вътрешния си глас” за период от половин век.
Редно е да допълним, че през последните години темата за жените в джаза роди появата на още няколко документални заглавия, но двете части на „ЖЕНИТЕ В ДЖАЗА” са първи по рода си и не бива да се изпускат. Затова и стартираме кинолекторията именно с тях.
Вторият ден на кинолекторията ни ще представи две от най-ярките български джаз дами – Камелия Тодорова и Йълдъз Ибрахимова – певици с неповторим вокален стил и сценична аура. Не трябва да забравяме обаче, че и българското кино също не ги пренебрегвало.
Преди своята емиграция от България през 80-те години на миналия век Камелия Тодорова реализира запомнящи се роли във филми като „Търновската царица” и „Бон шанс, инспекторе”. Проявите й на екран продължиха и след нейното завръщане в родината през следващото десетилетие. На вниманието на зрителите ще предложим една телевизионна новела от 1999 година – „ДОКОСВАНЕ”. Тя е реализирана от БНТ под режисурата на Валентин Гоневски. Песните, изпълнени от Камелия тук, са почти изцяло в поп-стилистика, но в тяхната интерпретация се долавя изначалния дух на джаза, с който певицата винаги е била заредена.
Към Йълдъз Ибрахимова киното ни не е чак толкова щедро, но един филм-импресия от 1985 година завинаги запечатва една много нестандартно сътрудничество между художници и музиканти, сред последните от които изпъква не само Йълдъз, но и Веселин Николов и Теодосий Спасов. Едва ли в онези времена думата „пърформанс” е битувала свободно в тогавашната ни „социалистическа” реч, но точно такъв тип аудиовизуален спектакъл ни предлагат режисьорите Малина Петрова и Боян Папазов – спектакъл, вдъхновен от поезията на Джон Дън и носещ заглавието „ЧОВЕК НЕ Е ОСТРОВ”.
Третата, заключителна вечер на тазгодишната кинолектория ще прегърне красотата, но не красотата на дамското музициране, а на женското вдъхновение в киното. Една от най-красивите актриси във френското кино – Жана Моро – прави своята първа силна роля в един филм, завинаги обвързан с историята на джаза. „АСАНСЬОР КЪМ ЕШАФОДА” на режисьора Луи Мал излиза точно преди 60 години и извън значението му за зараждането на филмовото течение „френска нова вълна” филмът остава в съзнанието на зрителите с великолепната музика на квинтет, воден от Майлс Дейвис. Чарът и походката на Жана Моро със сигурност са вдъхновявали Майлс /знайно е, че двамата са имали кратък романс/, но това е само една от малкото причини, за да бъде признат този филм за шедьовър и за кинотворба с най-оригинален джазов саундтрак.
Прожекцията на „АСАНСЬОР КЪМ ЕШАФОДА” ще се реализира непосредствено след откриването на изложбата на фотографа Иван Хаджийски и ще бъде в негова памет.
Красотата в музиката е красота на сцената, на екрана и в душите ни. Седмото издание на „Джаз форум Стара Загора” категорично ще ни докаже това! На добър час!
ПРОЖЕКЦИИ:
4 юни – понеделник, 18.00 ч.
„Жените в джаза – инструменталистите: Вътрешният глас” /”Women in Jazz – The Instrumentalists: The Inner Voice”/ – САЩ, 1981, ТВ филм, реж. Бърил Л. Крон, водеща Мариан МакПартланд, с Мелба Листън, Уайлин Бартън, Джоан Бракийн, Алайв, 30 мин.
„Жените в джаза – вокалистите: Вчера и днес” /”Women in Jazz – The Vocalists: Yesterday And Today”/ – САЩ, 1981, ТВ филм, реж. Бърил Л. Крон, водеща Кармен МакРей, с Дакота Стейтън, Джийн Лий, Шийла Джордан, Джей Клейтън, 30 мин.
5 юни – вторник, 19.00 ч.
„Човек не е остров” – България, 1985, реж. Малина Петрова и Боян Папазов, с Веселин Николов, Йълдъз Ибрахимова, Теодосий Спасов, Мирела Иванова, диктор – Николай Бинев, 21 мин.
„Докосване” – България, 1999, ТВ новела, реж. Валентин Гоневски, с Камелия Тодорова, Николай Сотиров, Даниел Цочев, Александра Харитонова, 32 мин.
6 юни – сряда, 18.30 ч.
„Асансьор към ешафода” /”Ascenseur pour l’échafaud”/ – Франция, 1958, реж. Луи Мал, с Жана Моро, Морис Роне, Лино Вентура, музика Майлс Дейвис, 88 мин.